Trolejbus je také dopravní prostředek, který je používám v městské hromadné dopravě, k přepravě většího množství osob. A trolejbusy jsou trakčními nebo také drážními vozidly, stejně jako tramvaje. Paramatry má velmi podobné s autobusy. Jen fungují na jiném principu. Nemají pohon stejný, ale využívají elektrickou energii z trolejí umístěných nad vozovkou. Jsou napájeny elektickým proudem přes dvě troleje, které známe jako pantografy. Napětí je zde vysoké kvůli převedení energie na vozovku, dosahuje tedy obvykle 600 voltů, ale může se měnit podle různých druhů vozidel a jejich sýstemů.
Když se koukneme na autobus a trolejbus vzhledově, neuvidíme moc rozdílů. Je to tím, že nevidíme do vnitřku těchto vozů. Trolejbus má dvě troleje, tímto je charakteristický sám sebou, autobus je nemá. Tudíž nemá tak jedoduchý motor. Má jistý elektromotor a obrovské baterie. Kdyby ale došlo na problémy s vozovkou, tak troleje se mohou sundat a trolejbus na zasobenou energii v baterii může jet i bez trolejí. I délky trolejbusů se stejně mohou lišit, jak to bylo u autobusů. Ale u nás v Ostravě vídáme nejčastěji trolejbusy dosahující 12 metrů pak i 18 metrů. Jsou to teda stejné délky jako autobusové, ale v jiných městech jezdí i trolejbusy s dvěmi klouby, které celkem dosahují 24 metrů.
Historie trolejbusů sahá až do roku 1882, kdy byl první trolejbusový systém uveden do provozu v Německu. V první polovině 20. století byly trolejbusy obzvlášť populární, protože byly považovány za ekologičtější a tišší alternativu k dieselovým autobusům. U nás v Ostravě jezdily staré Škody 15 Tr a 14 Tr. Ty zrovna tak tiché nebyly, ale považovat za ekologičtější by se asi daly. Taky u trolebusů u nás prošla obrovská modernizace a tyto staré trolejbusy vyjíždí na ostravské cesty jen někdy, při příležitostných akcích.
Podobnost "ešemky"? Jo, ale ne tak docela, toto má troleje, "ešemka" je nemá :D. Podobnost možná tak v barvách, no ne? Toto je náš krásný historický trolejbus, který se také často do roka objevuje na historických vyhlídkových jízdách. Představujeme Vám Tatru 400/III.A. Vyroben byl v roce 1953, tento začínal jizdami v Brně. Taky tímto vozem, pořádáme tento rok ješte vyhlídkové jízdy. Jízdenky zde stejně jako u našich autobusů se kupují ve voze. Za dítě do 15 let je 50 Kč, pro dospělého pak 80 Kč. Už teď se na Vás těšíme.
Po době přijely i známe trolejbusy Solaris z Polska, které se u nás dost dobře udržely a stále hodně často jezdí na mnoha trolejbusových linkách. Jde o různé typy, Solaris Trollino 12 AC 2.gen, Solaris Trollino 15 AC 2.gen, Solaris Trollino 12 AC 3.gen, Solaris Trollino 15 AC 3.gen a Solaris Trollino 18 AC 3.gen, určitě u nás nejezdily jen Solarisy. Bylo pár i jiných trolejbusů, v době rozkvětu Solarisů jakožto trolejbusů u nás jezdily stále trojelbusy Škoda 15 Tr a Škoda 14 Tr. Nebo máme i nějaké speciální. Potom už hodně užívané parciální trolejbusy, který můžete vidět na 2. fotce nalevo.
Zas a další modernizace a to v podobě nových trolejbusů, zas a znova. Přijely k nám nové přelomové Škody 36 Tr. Opět mají USB porty pro nabití telefonu, ale využití je o dost menší než se čekalo. Skoro nikdo to nepoužívá. Škody 36 Tr jsou strašně super v tom, že na plné nabití dojedou pouze a jen na baterii celých 15 kilimetrů a to bez rezervy. Celkově to může dělat až 20 kilometrů. A troleje můžeme sundat z interiéru trolejbusu, přesněji kabiny řidiče. Ještě před nedávnem jsme začínali s dvěmi tyto vozy. Zanedlouho přijely desítky těchto trolejbusů, dneska v Ostravě na denní bázi jezdí všech 36 trolejbusů.
>>
>>