Tramvaje MHD

"Ty nejhezčí jsou jen u nás"

Co to je tramvaj...

Tramvaj je v městské hromadné dopravě, je nejstarší dopravní prostředek, který se používá. Bylo to stejně i u nás a taky u nás začínaly tramvaje. Tramvaje jsou drážní vozidla s pevnou trakcí, což znamená to, že se jen tak nemohou pohybovat. Jejich pohyb určují koleje v rozborem jednoho metru. Všechny tramvaje jsou pro naši MHD kupované jen v tomto rozpětí kolejí. U nás máme obrovské množství tramvají. Je jich strašně moc, od nejstaších po ty nejnovější. V republice máme nejmodernější tramvajovou dopravu.

Jaké tramvaje u nás jezdí...

U nás v současné době, stále jezdí i stáré ČKD KT8D5.RN1 foto vidíte dole. Tato krásná tramvaj vyjela do Ostravských ulic v roce 1989. Má u nás rekord v délce tramvaje, přesahuje celých 30 metrů, dosahuje rychlosti 65 km/hod. Potom u nás jezdí ČKD T3 neboli "tétrojky" Měří 14 metrů. Normálně u nás jezdí s druhým totožným vozem v zápřahu. Potom u nás už o dost častěji jezdí Vario LFR, Vario LF2, Vario LF3, Vario LF3/2 a jedinečné Vario LF2 plus. To jsou takové ty vajíčka, zaoblené tramvaje použivané v různých variantách. Potom už naše krásné moderné Stadler Tango NF2 a nejmodernější Škoda 39T. Tyto dvě poslední jsou už dosti podobné. A s touto flotilou mi tady držíme nejmodernější tramvajovou dopravu v České Republice. Fotky většíny vozů vidíte dole pod odstavečkem :]

ČKD KT8D5 .RN1

ČKD T3

Vario LF2

Stadler Tango NF2

Škoda 39T - front view

Škoda 39T - back view

Výhody tramvají...

Ekologické přínosy

Tramvaje jsou v dnešní době poháněny elektřinou neboli elektrickým vedením. To má v ekologii plus proti parním lokomotivám čí dieselovým autobusům.

Kapacita

Dále mohou přepravit velké množství osob. Mohou být přepravováni i lidé s omezenými tělesnými schopnostmi, protože většina tramvají je nizkopodlážní

Efektivita

Dlouhá trať a velká výměna osob v různých částech města. To tvoří efektivitu tramvajové dopravy ve měste

Městské plánování

Tramvajové koleje mohou propojovat kouty města, protože jiným, třeba silničním vozidlům nevadí. Tudíž je jednoduché se dostat tramvají z jednoho konce města na ten druhý

Nevýhody tramvají...

Tramvaje mohou být super. Taky super jsou, ale všechno má své pro a proti. Tak se koukneme na nějaké zápory tramvajové dopravy v ostravské MHD. Jako prnví věc nám může přijít hned to, že výstavba tratí je nákladná a hodně stojí jak samozné koleje tak i elektrické vedení. Potom také výstavba několika desítek zastávek a jejich údržba. Jako další bod může být jasná flexibilita. Každy ví, že tramvaje jsou drážními vozidly s pevnou trakcí, která nejde jen tak měnit. Centrum města nebo obytné části města, kde vedou kolejové tratě, mohou být postiženy hlukem nebo vibracemi vycházejích z kolejí.

Kolik Ostrava investuje...

To kolik Ostrava investuje do modernizace tramvajové dopravy neni nikde zveřejněno. Ale není to málo... Víme ale jistou věc, naše nejnovější tramvají je Škoda 39T, která stojí 47,5 milionů korun. Těch má ostrava přes 35 kusů, což přesahuje cenu 1,5 miliardy korun českých. Dále tu máme stále nové Stadlery, které přesahují cenu 35 milionů korun. Stadler Tango NF2 je u nás v Ostravě 40 což dělá 1 miliardu korun...Dále máme ještě nekolik jiných tramvají. V plánu je taky nová kolejová trať, která povede z Opavské na VŠB-TUO. Která by měla být z velké části zatravená a cena této trati má být 340 milionů korun. Jsou to velké čísla, ale podle většiny obyvatel v Ostravě-Porubě by měla být tato rozhodnutí dobrá.