Autobus je dopravní prostředek, který není pevně vázán na silnici. Slouží pro přepravu osob a menších zavazadel. Jejich hlavním cílem je zajištění dostupné, efektivní a spolehlivé přepravy obyvatel na krátké a středně dlouhé vzdálenosti. Tímto způsobem přispívají k omezení individuální automobilové dopravy, čímž pomáhají snižovat dopravní zácpy, znečistění ovzduší a celkový dopravní chaos ve městech.
Historie městských autobusů sahá až do počátků 20.století, kdy byly zavedeny jako alternativa k tramvajím a koňským povozům. Od té doby prošly značným vývojem, který se odrazil nejen ve zvýšené kapacitě a komfortu pro cestující, ale také v technologických inovacích a ekologických opatřeních. Dnešní moderní autobusy jsou vybaveny pokročilými bezpečnostními prvky, jako přístupné pro osoby se sníženou pohyblivostí a často využívají alternativní pohony, jako jsou elektřina či stlačení zemní plyn.
Autobusy MHD jsou navrženy tak, aby poskytovaly co nejvyšší úroveň pohodlí a bezpečnosti pro cestující. Jsou vybaveny klimatizací, pohodlnými sedadly a často i bezdrátovým internetem. Kromě toho jsou důkladně integrovány do městských dopravních systémů, což zajišťuje snadný přestup na jiné druhy veřejné dopravy, jako jsou vlaky, tramvaje nebo metro.
Ostravské MHD párkrat pořádá projížďky krásnými historickými vozy. Patří mezi ně tato hezká Karosa ŠM 11, ostravsky "ešemka". Zrovna tadyta u nás v Ostravě stojí už nějaké léta, ale původně jezdila v Praze, má červeno-bílou barvu, kterou my v Ostravě na MHD nemáme. My používáme modro-bílou, tyrkysovou. Tyto vyhlídkové jízdy jsou jen párkrát do roka, tento rok určitě ještě nějaké budou. Jízdenky se zde, jakožto na akci prodávájí ve vozu a mají historický vzhled. Cena za dítě do 15 let let je 50 Kč, pro dospělého pak 80 Kč. Takže se na vás těšíme, a přejeme vám ničím nerušenou cestum při vaši další cestě Ostravou.
V Ostravě víme, že je u nás autobusová doprava v městské hromadné dopravě nejrozšířenější. Pokrývá z celkového počtu linek asi 70%. Je to asi 75 různých linek. V Ostravě se dostaneme do všech koutů města a to včetně okolí. Před nějakou dobou tu jezdili Karosy či Irisbusy, starší Sor autobusy, včetně autobusů od značky Irisbus. Po čase je vyměnili za polské Solarisy. Autobusy různých délek a byly na naftu. Nejobsáhlejší byly autobusy Solaris Urbino 12 2.generace, hned po nich Solaris Urbino 15 2.generace. Toto byly jen a pouze autobusy od společnosti Solaris, které byly 2.generace a jezdili u nás.
Po hodně úspešných a tehdy nových autobusech Solaris Urbino _ 2.generace k nám přijely z Polska jejich mladší bratři. Solaris Urbino _ 3.generece Tyto verze autobusů Solaris byly úplnou obnovou. Měly více rozmanité délky a dokonce i pohon. K původním Urbino 12 a Urbino 15 se přidaly další dva typy těchto autobusů. Ostrava měla největší zásobení městkých autobusů v republice. Škála autobusů byla již taková: Solaris Urbino 10 3.generace, Solaris Urbino 12 3.generace, Solaris Urbino 15 3.generace a Solaris Urbino 18 3.generace. Pokud vám stále nedošlo, co znamenají označení za slovem Urbino, tak je to zcela jednoduché, jde právě o délku autobusů. Přikladem si vytáhneme nejvice rozšířený autobus v Ostravě a to Solaris Urbino 12 3.generace, ten měl 12 metrů na délku, na šířku jako obecně je cca 3 metry, necelé 3 metry je pak vysoký.
Víme dost dobře, že v dobu kdy tyto autobusy k nám z Polska přijíždely, tak u nás v Ostravě, nebylo tak moc dobré ovzduší. Stále tu jezdily ty hrozné naftové autobusy. Musela přijít změna a ta přišla. Autobusy s pohonem CNG. Opět jsme tyto autobusy měli v republice jako první město. Autobusy s pohonem CNG, jezdí na stlačený zemní plyn, který je v tomto počtů vozidel, několikrát lepší než naftové autobusy. Dnes už naftové autobusy u nás nejezdí, jezdí jen při náhradní dopravě a nebo vůbec. V době příjezdu CNG autobusů k nám jsme v městské hromadné dopravě nad všemi ostatními městy vyčnívaly. Příčku o nejmodernější MHD v republice obsadila Ostrava.
Po 4 letech přijely další modernější autobusy. Solaris Urbino 12 a Urbino 18 4.generace. Opět něco nového. Krásné nové autobusy, výkonné a pohodlné. Měly jsme opět něco jiné, co jinde neměly. Autobusy MHD s USB porty pro nabití telefonu. Největší obnovou ale byl celkový vzhled a zkrášlení autobusů. Každopadně USB porty se u nás moc nevyužívají, nabíjí telefon strasně pomalu, mnohdy se to nevyplatí, ale furt to bylo něco nového v městské hromadné dopravě. Dnešní autobusy v Ostravě se stále udržují a většina lidem se to libí a jsou spokojeni.