Autobusy MHD

"Které potkáváme v Ostravě"

Co je to autobus...

Autobus je dopravní prostředek, který není pevně vázán na silnici. Slouží pro přepravu osob a menších zavazadel. Jejich hlavním cílem je zajištění dostupné, efektivní a spolehlivé přepravy obyvatel na krátké a středně dlouhé vzdálenosti. Tímto způsobem přispívají k omezení individuální automobilové dopravy, čímž pomáhají snižovat dopravní zácpy, znečistění ovzduší a celkový dopravní chaos ve městech.

Nějaká historie...

Historie městských autobusů sahá až do počátků 20.století, kdy byly zavedeny jako alternativa k tramvajím a koňským povozům. Od té doby prošly značným vývojem, který se odrazil nejen ve zvýšené kapacitě a komfortu pro cestující, ale také v technologických inovacích a ekologických opatřeních. Dnešní moderní autobusy jsou vybaveny pokročilými bezpečnostními prvky, jako přístupné pro osoby se sníženou pohyblivostí a často využívají alternativní pohony, jako jsou elektřina či stlačení zemní plyn.

Učel autobusů MHD...

Autobusy MHD jsou navrženy tak, aby poskytovaly co nejvyšší úroveň pohodlí a bezpečnosti pro cestující. Jsou vybaveny klimatizací, pohodlnými sedadly a často i bezdrátovým internetem. Kromě toho jsou důkladně integrovány do městských dopravních systémů, což zajišťuje snadný přestup na jiné druhy veřejné dopravy, jako jsou vlaky, tramvaje nebo metro.

Nějaká krásná historie:

Ostravské MHD párkrat pořádá projížďky krásnými historickými vozy. Patří mezi ně tato hezká Karosa ŠM 11, ostravsky "ešemka". Zrovna tadyta u nás v Ostravě stojí už nějaké léta, ale původně jezdila v Praze, má červeno-bílou barvu, kterou my v Ostravě na MHD nemáme. My používáme modro-bílou, tyrkysovou. Tyto vyhlídkové jízdy jsou jen párkrát do roka, tento rok určitě ještě nějaké budou. Jízdenky se zde, jakožto na akci prodávájí ve vozu a mají historický vzhled. Cena za dítě do 15 let let je 50 Kč, pro dospělého pak 80 Kč. Takže se na vás těšíme, a přejeme vám ničím nerušenou cestum při vaši další cestě Ostravou.

Jak vidíme autobusy v Ostravě...

V Ostravě víme, že je u nás autobusová doprava v městské hromadné dopravě nejrozšířenější. Pokrývá z celkového počtu linek asi 70%. Je to asi 75 různých linek. V Ostravě se dostaneme do všech koutů města a to včetně okolí. Před nějakou dobou tu jezdili Karosy či Irisbusy, starší Sor autobusy, včetně autobusů od značky Irisbus. Po čase je vyměnili za polské Solarisy. Autobusy různých délek a byly na naftu. Nejobsáhlejší byly autobusy Solaris Urbino 12 2.generace, hned po nich Solaris Urbino 15 2.generace. Toto byly jen a pouze autobusy od společnosti Solaris, které byly 2.generace a jezdili u nás.

Co u nás jezdilo pak?...

Po hodně úspešných a tehdy nových autobusech Solaris Urbino _ 2.generace k nám přijely z Polska jejich mladší bratři. Solaris Urbino _ 3.generece Tyto verze autobusů Solaris byly úplnou obnovou. Měly více rozmanité délky a dokonce i pohon. K původním Urbino 12 a Urbino 15 se přidaly další dva typy těchto autobusů. Ostrava měla největší zásobení městkých autobusů v republice. Škála autobusů byla již taková: Solaris Urbino 10 3.generace, Solaris Urbino 12 3.generace, Solaris Urbino 15 3.generace a Solaris Urbino 18 3.generace. Pokud vám stále nedošlo, co znamenají označení za slovem Urbino, tak je to zcela jednoduché, jde právě o délku autobusů. Přikladem si vytáhneme nejvice rozšířený autobus v Ostravě a to Solaris Urbino 12 3.generace, ten měl 12 metrů na délku, na šířku jako obecně je cca 3 metry, necelé 3 metry je pak vysoký.

Změna v pohonu? a jaká...

Víme dost dobře, že v dobu kdy tyto autobusy k nám z Polska přijíždely, tak u nás v Ostravě, nebylo tak moc dobré ovzduší. Stále tu jezdily ty hrozné naftové autobusy. Musela přijít změna a ta přišla. Autobusy s pohonem CNG. Opět jsme tyto autobusy měli v republice jako první město. Autobusy s pohonem CNG, jezdí na stlačený zemní plyn, který je v tomto počtů vozidel, několikrát lepší než naftové autobusy. Dnes už naftové autobusy u nás nejezdí, jezdí jen při náhradní dopravě a nebo vůbec. V době příjezdu CNG autobusů k nám jsme v městské hromadné dopravě nad všemi ostatními městy vyčnívaly. Příčku o nejmodernější MHD v republice obsadila Ostrava.

Stále modernizujeme MHD...

Po 4 letech přijely další modernější autobusy. Solaris Urbino 12 a Urbino 18 4.generace. Opět něco nového. Krásné nové autobusy, výkonné a pohodlné. Měly jsme opět něco jiné, co jinde neměly. Autobusy MHD s USB porty pro nabití telefonu. Největší obnovou ale byl celkový vzhled a zkrášlení autobusů. Každopadně USB porty se u nás moc nevyužívají, nabíjí telefon strasně pomalu, mnohdy se to nevyplatí, ale furt to bylo něco nového v městské hromadné dopravě. Dnešní autobusy v Ostravě se stále udržují a většina lidem se to libí a jsou spokojeni.